HLED POHLED DALEKOHLED VHLED // SIGHT OVERSIGHT SEARCH INSIGHT // 2013


dokumentační video zde // documentary video here


adela taubelova



 
English version bellow

Audiovizuální procházkau jsem vytvořila přímo pro budovu Veletržního paláce v Praze. Fungovala během měsíce a půl v rámci výstavy Diplomantů AVU 2013. Návštěvník si ve stánku u vchodu půjčil přehrávač se sluchátky a skrze instrukce a poetické texty byl veden budovou galerie. Jeho pohled se nezaměřoval na vystavená díla ale naopak na situace, které jeho zájmu obvykle unikají. Audiovizuální průvodce tvořil jakousi neviditelné mezipatro. Divák který si zapůjčil sluchátka se díky nim stal performerem, bez něho tedy instalace byla skrytá uvnitř přehrávačů a jednotlivé její části působyly jako náhodně pohozené předměty bez jasného významu. I když byl divák směrován přes audionahrávku, která měla přesnou posloupnost, nemusela být skončena vrácením přehrávače a sluchátek. Poslední pohled ke kterému ho navedla směřoval ven na ulici a cukrárnu „U Veletrhů“ kde pak celá procházka mohla pokračovat. Hra měla tedy potenciál stát se skrze zúčastně né nekonečnou. Instalace uvnitř galerie byla vlastně výzvou, hozeným míčem. Cestou kterou zde divák procházel se setkával s různými druhy pohledů. Jeho role se měnila od sledovaného k sledujícímu, od letmého pohledu ke zkoumavému pozorování. Ve všech případech byl směr nebo způsob dívání veden audionahrávkou pořízenou přímo v budově Veletržního paláce. Audiovizuální průvodce umožňoval divákovi nahlédnout do míst, která jsou pro něj obyčejně tabu nebo nezajímavá – dotýkat se věcí, běhat a navazovat kontakt s kustody. To, že míjí ostatní vystavená díla bez povšimnutí, bylo další z nepřístojností, které se dopouštěl. Právě díky tomu, že prostor galerie je primárně určen k pozorování, je zde příležitost k objevování různých druhů vidění. Pohled se vykloubí z obvyklého úhlu a zaměří pozornost nečekaným směrem. Přitom nejde o náhodu, toto ohnutí vidění, je vedeno naprosto vědomě a míří k jasnému cíli, vytvářet případy, které pohled téměř zhmotňují, popisují vztah pozorujícího ke sledovanému a naopak. Formálně by cesta galerií mohla být považována za jakési ,,derivé“ – přetváření běžných situací na poetické události, jak ji de noval Guy Debord v manifestu situacionistické internacionály. V některých ohledech sice situacionistické procházky městem připomíná, ale v zásadním momentě se od nich liší. Nejde zde totiž o nahodilé bloumání v němž je nacházení poetických událostí podporováno jen drobnými změnami, přepisy názvů ulic nebo manipulací s jízdním řádem. Při procházení galerií se sluchátky na uších byl divák veden přesně, v podstatě mu nebyla umožněna jiná cesta. Má hra se mohla stát oním ,,derivé“ teprve v okamžiku, kdy se skrze divákův pohled přenesla do cukrárny U Veletrhů. Zde už opravdu vše záleželo jen na něm samotném a jeho schopnosti stát se všímavým pozorovatelem.


 
I created audioguide wander especially for National Gallery in Prague. It was presented for one month during exhibition of diploma works from students from Academy of Fine Arts. Visitors could borrow audioplayer and headphones in spetial booth and were lead through gallery by instructions and poetic texts. Their sight wasn't focused on exhibited artworks but on situations which are usually passed by without attention. Audioguide created kind of invisible interlayer. Visitor who borrowed headphones became a performer – without listening to recording and without acting according to it the rest of installation (video loop, yellow ball etc.) could be percieved only like randomly placed objects without meaning. Although visitor was directed by audio recording which was linear and finite the whole event was meant to continue also after returning audioguide with headphones. The last situation described in recording was about view leading from gallery to sweetshop located opposite to National Gallery where performance could continue. This artistic game had an infinite potential because audioguide presented inside gallery was only kind of challenge to change common way of percieving situations. During the wandering through gallery visitors were confronted with various kinds of seeing and observing. Their role was smoothly shifting from person who is observing to observer, from momentary sight to inspective observing. In all cases was direction or way of observing ruled by audiorecording which was created with binaural microphones right in the National Gallery. Audioguide led visitors to places which are usually unaccesible, taboo or simply uninteresting. They could touch thing, run around, or start to chit-chat with custodians. The fact that paricipants who were acting according audioguide were passing by exhibited artworks was also intended impropriety. The space of gallery is primary intended for observing so due to this simple fact it is also opportunity for exploring different kind of sights, observings and explorations. Our common perception is bended and led to unpredictable directions. Nevertheless this situation is not accidental – bending of perception is consciously directed to clear intention: to create event where observing is almost touchable and to describe a relation between observer and observing and vice versa. Wandering through gallery could formally be described as a kind of „dérive“ - i.e. recreating common situations into poetic events as it was described by Guy Debrod in Situationist International manifesto. In certain aspects my artwork can remind these situationist wandering but it differs in cruical point. It is not about random flane which is flavoured by poetic acts like changing names of streets or manipulating with traffic orders. In my artwork a visitor is guided exactly. My artistic game could become „dérive“ in the moment when it was moved into sweetshop. There it was really only about visitor and about his or her to become sensitive observer.


adela taubelova

dokumentační video zde // documentary video here 



adela taubelova
adela taubelova
adela taubelova
adela taubelova
adela taubelova
adela taubelova
adela taubelova
adela taubelova
adela taubelova

adela taubelova
Přidat popisek